Estrada i Studio Plus Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku
Syntezatory zmieniły oblicze muzyki – co do tego nie ma żadnych wątpliwości. Dzięki nim powstały nowe kierunki, style, gatunki i prądy. Jedne syntezatory lepiej sprawdzają się w muzyce progresywnej, inne – w muzyce dance, a jeszcze inne – w eksperymentalnej elektronice. „Syntezatory – poradnik dla każdego” jest kompilacją artykułów, z których większość ma postać porad, gdzie krok po kroku omawiamy kolejne czynności zmierzające do uzyskania różnego typu brzmień syntetycznych w całym spektrum różnych gatunków.
Staramy się też w sposób przystępny wyjaśnić wszystkie niuanse różnego typu metod syntezy, ich cechy charakterystyczne i pole potencjalnych zastosowań. Znajdą tu coś dla siebie zarówno osoby początkujące, jak i bardziej zaawansowane. Wiele artykułów ma swoje prezentacje w postaci materiałów na dołączonej płycie DVD. Tam też znajdziecie zdecydowaną większość oprogramowania (z reguły całkowicie bezpłatnego i w pełni funkcjonalnego), z którego korzystamy w niniejszym poradniku.
-
Podstawy syntezy
- Podstawy syntezy. Przyjrzymy się bliżej zagadnieniu syntezy i wyjaśnimy, czym ona jest 10
- Oscylatory. Każdy dźwięk skądś musi brać swój początek, a w przypadku syntezatora tym początkiem jest oscylator 16
- Filtry. Filtr definiuje charakter zarówno instrumentu, jak i Twojego brzmienia 22
- Obwiednie. Bez generatorów obwiedni, nawet najbardziej złożone i skomplikowane przebiegi byłyby nieciekawe 26
- LFO, czyli generatory wolnych przebiegów, nadają dźwiękom intrygujące, pulsujące brzmienie 30
- Kreowanie prostych brzmień. W tym rozdziale zajmiemy się tworzeniem brzmień w oparciu o przyswojoną wiedzę teoretyczną 34
- Syn tez a modularna. Systemy modularne dają możliwość jeszcze głębszego wejścia w opcje związane z syntezą dźwięku 40
- Syntez a FM dla początkujących. Często uważana za tajemniczą, ta metoda syntezy nie jest wcale taka trudna, jak to sugeruje jej reputacja 46
- Synteza addytywna dla początkujących. Synteza addytywna to bardzo wydajna technika, choć sprawiająca wrażenie skomplikowanej 52
- Synteza wavetable dla początkujących. Bazując na samplach jako przebiegach dla oscylatora ten rodzaj syntezy jest kluczem do wielu wspaniałych brzmień 58
- Synteza granularna dla początkujących. Synteza granuralna to coś, co z małych fragmentów pozwala utworzyć duże dźwięki 64
- Najlepsze syntezatory dla początkujących. W naszym artykule postaramy się zaprezentować najciekawsze opcje dla osób początkujących 71
-
Syntezatory dla wtajemniczonych
- Super Synteza. Korzystając z naszego poradnika wyciśniesz ze swojego instrumentu każdy bit dźwięku 84
- Synteza perkusyjna. Synteza to nie tylko basy, pady i brzmienia solowe – syntezatory pozwalają też stworzyć znakomite brzmienia perkusyjne 90
- Oryginalne sztuczki. Omawiamy 18 klasycznych brzmień, które możesz usłyszeć w największych przebojach muzyki elektronicznej i dance 98
- Kreowanie obwiedni. Współczesne syntezatory oferują funkcjonalność w zakresie obwiedni daleko wykraczającą poza standardowy model ADSR 115
- Odrodzenie X0X-boksów. Urządzenia Roland z serii X0X wciąż królują w studiach nagrań i definiują brzmienie muzyki tanecznej – teraz w wersji wirtualnej 121
-
Pytania i odpowiedzi – praktyczny przewodnik
- Zakręcony bas (Reason) 128
- Bas electro (Z3TA+) 129
- Bas w stylu jump-up 130
- Offbitowy bas Makina (Albino 3) 131
- Bas a la Giorgio Moroder (Reason) 132
- Bas Ying Yang Twins (Massive) 133
- Linia basu w stylu Herve 134
- Bas funky house (Albino 3) 135
- Transowe arpeggio (Moog Modular V) 136
- Zabrudzony bas w stylu Rusko (Reason) 137
- Początek pracy z Ableton Operator 138
- Brzmienie syntezatora w stylu Kaskade 139
- Bas DnB w stylu Phace 140
- Masywne brzmienie podkładowe (Helix) 141
- Brzmienia Super8 typu tab (ZebraCM) 142
- Brzmienie Reese DnB (Sylenth 1) 143
- Gruby, oldskulowy bas w stylu Noisia 144
- Bas fidget house w stylu Jack Beats (Massive) 145
- Bramkowany efekt w stylu Smash TV (Massive) 146
- Mocna barwa solowa 147
- Brzmienie Boys Noize (Reason) 148
- Brzmienie solowe w stylu Jordana Rudessa 149
- Brzmienie solowe w stylu Crystal Method 150
- Brzmienie „wokalowe” (Z3TA+) 151
- Arpeggio i lead w stylu Duran Duran 152
- Brzmienia przecinaków Wippenberga 153
- Klasyczne efekty dźwiękowe lat 60 154
- Syntezator w stylu Fumblestealth 155
- Bas dubstep (Albino i Live) 156
- Lead electro (Massive) 157
- Rezonujący lead w stylu Underworld 158
- Lead w stylu Chuckie 159
- Bas w stylu Stefano Noferini (Sylenth 1) 160
Opis tytułu
Każdy numer magazynu Estrada i Studio Plus poświęcony jest innej tematyce, ale wszystkie są związane z szeroko pojętą produkcją muzyki oraz jej nagrywaniem i wykonywaniem na żywo.
Duży nacisk położono na stronę praktyczną każdego z omawianych aspektów, a przy każdym z tematów znajdują się opisy konkretnych urządzeń i programów, które były testowane przez redaktorów EiS, i są przez nich polecane.
Estrada i Studio Plus ma formę tzw. bookazinu, czyli wydawnictwa łączącego najlepsze cechy książki i magazynu. Pod względem zawartości i treści przypomina wydawnictwa książkowe, ale ma również szereg elementów typowo magazynowych, jak układ graficzny oraz zestawienia produktów dostępnych na rynku. Dzięki temu jest bardzo atrakcyjnym nośnikiem informacji dla Czytelników.