Estrada i Studio Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku
W majowym numerze EiS jest tak wiele interesujących tematów, że nie sposób o wszystkich wspomnieć w krótkiej notce. Polecam artykuł o tworzeniu brzmień typowo filmowych oraz ilustracyjnych, podkreślających nastrój i budujących napięcie. Niesamowicie prezentuje się też swoisty super-mikrofon Townsend Sphere L22, który opisujemy na naszych łamach (i prezentujemy w praktyce).
A jeśli chcecie wiedzieć jak powstawała najnowsza płyta zespołu The XX, to zapraszam do rozmowy z realizatorem odpowiedzialnym za jej miks, którym jest David Wrench.
Zapraszam do lektury,
Tomasz Wróblewski
-
WARSZTATY
- Ableton Live. W naszym cyklu prezentujemy najnowsze narzędzia oraz pakiety brzmieniowe dla Ableton Live, omawiając ich przydatność i wskazując zakres potencjalnych zastosowań 92
- Cockos Reper. Stretch markery w partii wokalnej. Jedną z najciekawszych cech programu Reaper jest możliwość stosowania tzw. stretch markerów. Dzięki nim można bardzo głęboko ingerować w rytmikę i frazowanie partii audio 94
- Synchro Arts Revoice Pro. Zanim ruszymy w podróż po najważniejszych funkcjach tej aplikacji, zacznijmy od podstaw, korzystając z klasycznej metody „rozpoznania walką” 96
-
ROZMOWY
- Sekrety realizatorów. David Wrench, The XX: I See Sou. Muzyka na nowym albumie The XX eksploruje minimalistyczne, atmosferyczne brzmienia, zawierając mocne aranżacje i posługując się szeroką paletą barw 72
- Marek Pędziwiatr. Pierwsza połowa tego roku to dla Marka Pędziwiatra czas niezwykle pracowity i może tak być, że za kilka lat będzie on wspominał ten okres jako przełomowy w swojej karierze 82
- Nowe Bity. Paweł Pruski, autor naszej rubryki „Świeże dźwięki”, jest również cenionym producentem funkcjonującym jako Minoo. W tym numerze gościmy także duet Palmer Eldritch, czyli reprezentantów labelu Skwer 98
-
RELACJE
- Nowa generacja Akai MPC. W przyszłym roku mija 30 lat od pojawienia się na rynku pierwszych urządzeń Akai z serii MPC. Najnowsze MPC X i MPC Live to produkty, które godnie uczczą ten jubileusz 34
-
TECHNOLOGIA
- Tło muzyczne w filmie. Zbadamy świat sound designu kinowego, tworząc atmosfery i pejzaże, jakie można usłyszeć w najbardziej kasowych filmach, wykorzystując proste techniki syntezy. Całość opiera się na kilku kluczowych koncepcjach, które przeanalizujemy i wdrożymy w praktyce 66
- Uszy szyte na miarę. Proces miksowania to wyjątkowo żmudna praca wymagająca nieustannego skupienia. W dodatku rezultat nie zawsze spełnia nasze oczekiwania. Szczególnie jeśli musimy pracować w pomieszczeniu z niedoskonałymi warunkami akustycznymi 78
- Mały modelarz. Recenzje modułów Eurorack: Plankton Electronics The Jellyfish (cyfrowy delay) i Tiptop Audio Fold Processor (procesor efektów); a także kompresora grupowego Serpent Audio SB4001 i korektora graficznego BAE G10 – obu w formacie 500 90
- Program na DVD i online. Venomode Maximal 2 CM. Maximal 2 CM to potężny limiter do maksymalizacji poziomu sygnału (PC/Mac, VST/AU), oferujący mocno brzmiącą kompresję, ograniczanie i nasycanie w trybie taśmy analogowej 104
- Bezpłatne sample. Shimmer & Sparkle. Blisko 700 MB brzmień, które można nazwać swoistymi muzycznymi błyskotkami. Są to różnego typu partie arpeggio, dzwonki i wysoko brzmiące wypełniacze tła, ożywiające aranżację w zakresie najwyższych pasm 106
-
PRAWO
- Muzyka wolna, ale chroniona. Nie zawsze jest tak, że z tworzoną muzyką łączymy perspektywę korzyści, zarobku. Naszym celem może być albo chęć podzielenia się z innymi swoją twórczością, albo przekonania się o tym, jaki może być odbiór „próbki” być może przyszłego hitu 88
-
TESTY
- Behringer Control 2 USB. Kontroler monitorów studyjnych 48
- Dizengoff Audio DA2. Przedwzmacniacz lampowy 52
- Evolights Pixel Bar 1010. Listwa oświetleniowa 62
- Focusrite Scarlett OctoPre Dynamic. 8-kanałowy przedwzmacniacz i przetwornik A/C/A 42
- Hammond XK-5. Organy cyfrowe 58
- iConnectivity Connect Audio 2/4. Interfejs audio/MIDI 46
- KRK V8. Monitory aktywne 56
- Nowsonic Kamikaze Pro. Stereofoniczny mikrofon nakamerowy 54
- Townsend Labs Sphere L22. System mikrofonowy 36
-
STAŁE RUBRYKI
- Wstęp 3
- CM Plugins. Opisy procesorów i instrumentów zamieszczanych na naszej płycie DVD oraz w serwisie http://media.avt.pl, w ramach pakietu CM Plugins 8
- Zaprenumeruj. Prenumerata w wersji papierowej oraz cyfrowej (w obu przypadkach mamy dostęp do zawartości płyty DVD) jest najtańszą i najprostszą formą zakupu naszego miesięcznika. Przy okazji można też otrzymać prezent lub wygrać nagrodę 12
- Mieszanka. Najnowsze informacje ze świata producentów oraz dystrybutorów sprzętu i oprogramowania przeznaczonego na scenę i do studia 14
- POP, czyli Pytania, Odpowiedzi, Porady. Dział pod redakcją Tomasza Hajduka, gdzie znajdziecie odpowiedzi na pytania, jakie przychodzą do EiS 26
- Płyty. Marcin Staniszewski recenzuje najnowsze wydawnictwa płytowe pojawiające się na rynku, przy okazji przemycając szereg przydatnych informacji związanych z produkcją muzyczną, odnoszących się do technik użytych podczas nagrań tych albumów 32
- Rynek. Chcesz coś kupić, sprzedać bądź zamienić? A może zaproponować swoje usługi lub dać pracę? To miejsce jest dla Ciebie! 108
- Spis materiałów multimedialnych. Spis zawartości płyty DVD oraz plików do pobrania ze strony http://media.avt.pl 114
Opis tytułu
Zawartość magazynu Estrada i Studio dzieli się na cztery części: testy najnowszego sprzętu, tutoriale technologiczne, rozmowy i prezentacje muzyczne.
Miesięcznik wydawany jest wraz z multimedialnym dodatkiem (media.avt.pl), który jest uzupełnieniem publikowanych artykułów. Testowanym produktom towarzyszy prezentacja audio, a także pełna dokumentacja, filmy i software.